A korrektúrán és a tördelésen is túl van, sőt a szerkesztése is megtörtént (húúúú…. nagyon szép lett), már csak a nyomtatás van hátra. A befutóban vagyunk, hamarosan megérkezik.
Minden tudásunkat és tapasztalatunkat, amit az évek alatt a kezdeti rajztanítás során, vagy nevezzük "Elmetágítós" nyelven, az alapkészségek kialakításában megszereztünk, átadjuk most neked.
Ez nem egy hagyományos értelemben vett rajzkönyv.
Amikor a könyvesboltban a kezembe veszek egy rajzkönyvet, gyakran az az érzésem, hogy az valójában a szerző rajztudását, tehetségét hivatott bemutatni és nem engem akar tanítani.
Mi nem művészi, hanem pedagógusi szemlélettel álltunk a témához. Nekünk csak és kimondottan az volt, és ma is az a fontos, hogy bemutassuk, hogyan lehet mindenkit megtanítani rajzolni.
Mutatok néhány fejezetcímet a tartalomjegyzékből, amely sokat elárul a könyvről:
Az 1. fejezet, a - MIÉRT- szól azokról a kérdésekről, amelyekről senki sem beszél, pedig fontosak.
- Milyen képességek kellenek a sikerhez?
- Milyen képességeket fejleszt a rajzolás?
- Az Elmetágító rajzolás és a hagyományos rajzoktatás
szemléletének különbségei
A 2. fejezet, a - HOGYAN - ad válaszokat a megvalósítás feltételeivel kapcsolatban
- Ezért nem tudsz rajzolni.
- Mi a megoldás?
- A sikeres foglalkozás - lépésről lépésre
A 3. fejezet a rajzfeladatokat tartalmazza - 20 egymásra épülő rajzfeladatot ismerhetsz meg érthető leírásokkal, részletes magyarázatokkal.
Az igazi meglepetés itt vár rád, mert mindezt nem a megszokott módon tálaljuk, hanem úgy, ahogyan ezt szerintünk egy tanítónak vagy tanárnak magyaráznia kell ahhoz, hogy a gyerekek megértsék.
A 4. fejezetben írunk arról, hogy mi legyen, amikor ezeket a feladatokat végigrajzoltátok.
- Merre vigyen az utad tovább?
Tegyük fel, az általános iskola negyedik osztályában a tanítók így tanítanák rajzolni a gyerekeket. Ebben az esetben a felsős rajztanár már olyan diákokkal foglalkozhatna, akik képessé váltak a rajzolásra. Az ő dolga lenne, hogy továbbfejlessze őket. A rajztanulás ugyanis egy folyamat. Az alapkészségek megszerzése után lehetne foglalkozni azzal, hogy a műveikben egyre inkább megjelenjenek a saját elképzeléseik, az egyéniségük, és a mondanivalójuk, de rengeteg rajztudás is vár még rájuk. Bármilyen témát válasszanak, legyen az csendélet, épület, táj, portré vagy alak, vannak olyan ismeretek, melyeket évszázadok alatt érleltek ki a művészek, de számos új rajzeszközt is kipróbáltathatnak a gyerekekkel a széntől a Contéig.
Az eddig elmaradt alapkészségek megszerzéséről a felsősök sem késtek le. A módszer náluk éppen olyan eredményes, mint a kicsiknél, persze az ő esetükben ezt az alapozó feladatot a rajztanárnak kellene felvállalni. Ők nyilván nem jutnak olyan messzire, mint akik alsóban már így kezdték, viszont sokkal messzebbre jutnak mint azok, akik most még rajztudás nélkül hagyják el az iskolát.
Szinte már hallom a szkeptikusokat: "Na, és akkor mi van? Én sem tudok rajzolni, mégis boldogultam az életben."
A dolog nem ilyen egyszerű. A rajzolásra nem azért van szüksége minden gyereknek, mert szép alkotásokat tudnak létrehozni. A valós célunk a gyerekek képességeinek a fejlesztése. A rajzolás ugyanis olyan képességeket fejleszt, melyekre nagyon nagy szükségük lesz az életben. Nekünk sem ártott volna, de a mai munkaadók teljesen más felkészültségű és gondolkodású embert várnak el, mint a mi időnkben. Ez a XXI. század, és nekünk pedagógusoknak fel kell készítenünk rá a gyerekeket.
Tudjátok mit? Legyen ez a következő téma: Miért kell rajzolni tanítani a gyerekeket? Melyek azok a képességterületek, amelyek fejlődnek a rajzolás során? Mit ad a rajzolás? Mi az, ami egy sorba emeli a rajzórát a matekkal, a fizikával, a történelemórával?
Bartók Erzsébet
fejlesztőpedagógus, az Elmetágító rajzolás módszerének kidolgozója
Ha addig is több információt szeretnél tudni az akkreditált tanfolyamainkról, keresd fel a honlapunkat:
Ha pedig a könyvünk érdekel, a www.elmetagitorajzolas.hu oldalunkon találsz információkat.
Előrendelésed már most leadhatod.:)