Amikor azt kérem tőled, hogy rajzoltass le egy képet, fotót, a gyerekekkel, rögtön arra gondolsz, hogy ez csak másolás. Te nem másolásra akarod tanítani a gyerekeket, hanem szeretnéd, ha a kreativitásuk mutatkozna meg a képekben.
A művészek többsége szerint sincs értelme a valóság reprodukálásának. Abból indulnak ki, hogy a művészet célja a belső képek kivetítése, az egyéni önkifejezés, különféle mondanivaló megjelenítése, hangulatok, érzelmek közvetítése.
Sőt, a rajztanárok többsége is így gondolkodik, amin nincs mit csodálkozni, hiszen őket a művészek tanították és átvették a művészek gondolatait.
Lépjünk egy picit hátrébb és egy kicsit a pedagógia tudománya alapján nézzünk a dolgok mögé!
A művész célja az alkotás, a létrehozott mű, ezért nem véletlen amit mond, sőt igaz is saját magára, meg a művésznövendékeire nézve, de nem igaz az általános képességű gyerekekre.
A művészek nem tanultak pedagógiát, ezért a tanításban nem őket venném iránymutatónak. Az ő feladatuk, hogy az alkotásaikkal példát mutassanak, de a tanítást hagyják meg nekünk, különben vissza kell adjuk a diplománkat.
A rajzfejlődés szintjei és fontossága középiskolai, egyetemi tanulmányaim során többször középpontba került. Ezt vizsgáljuk most is, illetve egy szakaszát: számunkra az a rajzfejlődési szakasz fontos, ami 9-10-11 éves kor körül zajlik a gyerekeknél, addig ugyanis nagyon sok pedagógus jól kezeli a gyerekek önkifejező igényét. Ebben az életkorban azonban megváltozik valami.
1. A gyerekek érdeklődése a valóság, a valósághű ábrázolás felé fordul.
(Különféle szakemberek különféle megnevezései: jelenségszerű ábrázolás, szemléleti realizmus, vizuális realizmus, rajzi realizmus, valóság tükrözése, valósághű korszak.)
2. A szubjektív ábrázolási módot felváltja az objektív ábrázolási mód.
3. Ezzel párhuzamosan egy furcsa, ellentmondásos helyzet is bekövetkezik: a valóságot akarják ábrázolni, de rajzaikban még jellemzően az óvodás mesevilág szimbólumrendszere jelenik meg.
4. A tehetség faktor is innentől kezdve kap egyre inkább szerepet, és a kiváló rajzkészséggel rendelkező, tehetséges gyerekek továbblépnek, míg a többi - átlagos - gyerek segítség nélkül nem tud.
5. Lezárul a spontán rajzfejlődés időszaka.
6. Egyre nyitottabb szemmel szemlélik a világot.
7. Egyre kritikusabbak - másokkal, de saját magukkal, a munkáikkal szemben is.
És itt álljuk meg egy pillanatra:
Fontos, hogy ez egy természetesen bekövetkező fejlődési szakasz, amely mutatja a gyerekek érettségét. Nem lehet és nincs is értelme megkerülni. Ez a realisztikus rajzolás időszaka. (Ha van értelme művészi értelemben, ha nincs.)
Ehhez egy belső vágy is kapcsolódik: olyannak mutatni valamit, amilyen az a valóságban.
Így aztán hiába tetszenek neked a csodás színvilágú, gyermeki szimbólumrendszerű fantáziarajzok, a képzelet ihlette gyönyörűségek, a gyerekeket ez már nem elégíti ki akkor sem, ha pozitív megerősítést kapnak.
Számtalanszor hallom a szájukból: "Nem jó." "Nem olyan."
Persze, ezt a tehetséges gyerek mondja, mert a többiek látva őt, már régen letették a ceruzát, hiszen nem tudnak segítség nélkül túljutni a fenti ellentmondásokon.
Szóval ez a helyzet. Nem én találtam ki, nem az én elméletem - sajnos - ezt nálam sokkal okosabb emberek, Piaget, Lowenfeld, Lewis és más rajzfejlődést vizsgáló szakmeberek kutatásaikkal, vizsgálataikkal támasztották alá.
Ezek azok az alapok azonban, amelyekre az Elmetágító rajzolást építettük. Szétnéztünk a tankönyvek és a rajzkönyvek piacán és nem találtunk olyan módszert, leírást, ami azzal foglalkozott volna, hogy hogyan lehet a gyerekeket megtanítani a valósághű rajzolásra.
A rajzolás megtanulásával a gyerekek olyan készségekre tesznek szert, amit más tevékenységeik végzése során is használnak, ezért nem meglepő, hogy a többi pedagógus is a gyerekek fejlődéséről számol be, de ez már egy másik blogom témája lehet.
Amennyiben szakítani tudsz a rajztanítást elutasító művészi felfogással, és elfogadod a fent leírt pedagógiailag alátámasztott magyarázatot, akkor megtetted az első lépést hogy sikeresen megtanítsd a gyerekeidet rajzolni.
Hogy mi a következő lépés? A rajztanításhoz egy konkrét feladatsort adunk neked az Elmetágító rajzolás könyvünkben, vagy ha eljössz, egy 4 napos akkreditált tanfolyamra, megtanítunk rajzolni és rajzot tanítani is.
Hogy erre 4 nap hogyan lehet elég? Valójában az alapok hiányoznak neked a legjobban. Ennek a megtanulásához elég a négy nap. A rajztudásodat persze folyamatosan fejlesztened kell, de ahhoz már nem feltétlenül kellünk mi. A gyakorlatot, az útmutatásunk szerinti útkeresést te is meg tudod csinálni.
"A leggyakorlatiasabb képzés, amelyen valaha részt vettem. Igen rövid idő alatt óriási tudáshoz jutottam, amelynek birtokában sokkal magabiztosabban állok egy-egy rajzos feladathoz.
Izgalmasabbá tehetjük a vizuális nevelést, a rajz oktatását a módszer segítségével, egy-egy egyszerűbb téma becsempészésével...
Mivel ettől az évtől első osztályban tanítok, 3-4.-es korosztály körében, szakkörön tervezem az életkornak megfelelő téma megvalósítását ( oroszlán… fejjel lefelé)
Az első osztályban törekedtem a módszer által ajánlott rajzórai hangulat megteremtésére…szabad, laza, kötetlen légkörre...
Imádják a gyerekek...mert én is rajzolok velük...mert nem baj, ha valami nem sikerül...mert nincs verseny...mindenki rajzában találunk ötletes megoldást, ...igazi relaxáció a rajzóra. ... és természetesen azért is szeretik, mert érzik, hogy a tanító néni is élvezi, ami nagyban köszönhető a módszer által átadott tudásnak, másfajta látásmódnak." - Erdélyi Mariann (tanító)
Ha még kétkedő vagy, kövesd a további írásaimat, tapasztalj meg egy modern oktatásszemléletet, mert a gyerekeid már a XXI. században élnek és várnak rád.
Bartók Erzsébet
Fejlesztőpedagógus, az Elmetágító rajzolás kidolgozója
Ha többet szeretnél tudni az Elmetágító rajzolásról keresd fel a honlapunkat: www.elmetagitorajzolas.hu
vagy a tanfolyamainkat bemutató oldalunkat: www.elmetagito.hu, de ott vagyunk a Facebookon is, ha te azt a felületet jobban szereted.