PEDAGÓGUSOKNAK - A sikeres rajztanítás titka 7. rész

2017. november 26. 09:44 - B. Erzsébet

Tegyél érte, hogy a te gyereked is sikeres felnőtt legyen!

school-2761394_960_720_1.jpg

Fotó: pixabay 

Ülök a szülői értekezleten. Még jóformán el sem kezdődött, de már sokadszor hangzik el Gipsz Jakab neve, aki kitűnő tanuló, aki ott volt az országos biológia tanulmányi versenyen, részt vett a jó sportoló viadalon, és az üzbég szépkiejtési versenyen is első lett. A tanítók és a tanárok "térdre borulnak" előtte és csak az ő nevét hallom mindenhonnan. Persze okos, jó képességű gyerek, sikeres, nagyívű karrier várományosa, nem vitás. 

Kezdem azt érezni, hogy az én gyerekemet, aki nem ilyen okos, nyilván "le kellene löknöm a Taügetoszról", de aztán valahogyan a kezembe akad egy cikk Vekerdy Tamás tollából, ami az én feltevésemet igazolja, miszerint az iskolai teljesítmény egyáltalán nem fokmérője a sikeres életpályának.
Topmenedzserek, feltalálók, filmsztárok mesélnek arról az interjúikban, hogy milyen nehezen teljesítettek az iskolában, aztán mégis sikeressé, világhírűvé váltak.

Hogyan lehetséges az, hogy egy iskolában rosszul teljesítő gyerek később az életben mégis sikeres lesz?

A mai iskolarendszerünk jobbára a matematikai gondolkodásmódra épít és ezt díjazza. Ezért aztán azok a gyerekek sikeresek az iskolában, akiknek jól megy ez a számítógépszerű, logikára épülő szekvenciális gondolkodás. Akik pedig inkább intuitívabbak, nem lineáris gondolkodásúak, ők hátrányt élveznek, és mivel rosszul teljesítenek, gyakran butának kiáltják ki őket, pedig erről szó sincs.

Az életünk átalakulóban van, ami azt jelenti, hogy a mai munkahelyeken már teljesen más elvárásokat támasztanak a munkavállalókkal szemben, mint a mi időnkben.

Egyre inkább azt várják el az egyre sűrűsödő irodarengetegek egyikében, hogy a dolgozójuk valamit alkosson. Hozzon létre valamilyen szellemi terméket. Ehhez pedig már nem a dolgozó logikai képességére van szükség, hanem éppen az alkotói, a felfedezői gondolkodására, a kreativitására, meg az összképalkotó képességére is, hogy olyan megoldásokat találjon ki, melyek illeszkednek a többiek által kitaláltakhoz. 

Nos, hiszed, vagy nem, ezeknek a képességnek a legjobb fejlesztő eszköze a rajzolás.
(Ha tehát rajztanár vagy és eddig úgy gondoltál a tantárgyadra, hogy nem tartozik az oly nagyra tartott reáltárgyakkal egy sorba, akkor rosszul gondoltad.)

A matematika megtanít logikusan gondolkodni, a fizika, biológia, kémia, hogy hogyan működik a világunk, a földrajz, hogy hol élünk, a történelem, hogy a tetteinknek milyen következményei lesznek, de a rajzolás az egyetlen mind közül, amelyikkel a kreativitásunkat és az összképalkotó képességünket tudjuk fejleszteni.

i140.JPG

Ha azt szeretnéd, hogy a gyerekeid alkotó emberként sikeresen boldoguljanak majd az életben, tanítsd meg őket rajzolni! A rajzolás hatására megtanulnak mélyebben látni, megtanulnak egy folyamatot megtervezni, amihez az kell, hogy előre elképzeljék az alkotásukat, ezek után pedig meg kell valósítaniuk az elképzeléseiket. Ehhez sok próbálkozásra, kísérletezésre lesz szükség. 

A rajzolás ezen kívül rengeteg más kompetenciát is fejleszt, sőt az elmúlt években a személyiségfejlesztő hatását is tesztelni tudtam. 

Számos visszajelzést kaptam arról, hogy a rajzolással hogyan "ragadtak az asztalhoz" a túlmozgásos gyerekek, hogyan nyíltak meg a zárkózott, feltörhetetlen kobakúak, és hogy a sikerélmény hatására hogyan nyerték vissza az önbizalmukat azok, akik eddig nem tudtak az iskolában érvényesülni.

Reggelig tudnám írni neked az érveket és a tapasztalati igazolásainkat, meg a megoldásokat, de ennél jobbat találtunk ki.

Leírtuk neked mindezt egy könyvben.

Ha szülő vagy, ne azon keseregj, hogy - "De kár, hogy az iskolában ezt nem így csinálják." - hanem tanítsd meg a gyerekedet te! Meglátod, még neked is jót fog tenni.

A múltkor hihetetlenül jólesett, mikor egymástól függetlenül ketten is odajöttek hozzám egy tutorial foglalkozás után és azt mondták, hogy teljesen megváltoztattam az életüket.

-Nem én, - mondtam nekik - hanem a rajzolás. Én csak megmutattam az utat.

Ha pedig pedagógus vagy, itt van az a megoldás, amire oly régóta vártál. Itt a receptkönyv, amiből "kifőzheted" a következő, jó pár rajzfoglalkozásod témáját.

 

konyv2.jpg

 

 

 

Bartók Erzsébet
fejlesztőpedagógus, az Elmetágító rajzolás kidolgozója

Addig is, ha többet szeretnél tudni az akkreditált tanfolyamainkról, keresd fel honlapunkat: www.elmetagito.hu

Ha pedig a könyvünk érdekel, esetleg rendelni szeretnél, ugorj a www.elmetagitorajzolas.hu  -ra!

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elmetagito.blog.hu/api/trackback/id/tr8113069204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása